Koordinátor spolupráce se školským poradenským zařízením
Mgr. David Adámek
Koordinátor spolupráce se školským poradenským zařízením zodpovídá zejména za
- úplnost informací o škole, jež budou předávány školskému poradenskému zařízení (závěry pedagogické diagnostiky žáků, podpůrná opatření, plán pedagogické podpory)
- konzultace a individuální přístup k žákům se vzdělávacími problémy 1. a 2. ročníků
- aktualizaci seznamu speciálních učebnic a kompenzačních pomůcek Dys – centrum a kabinet Dys.
Školní metodička prevence pro I. a II. stupeň
- koordinuje pedagogické pracovníky v oblasti prevence, spolupracuje s členy ŠPP,
- zpracovává Minimální preventivní program školy a směrnici, zodpovídá za realizaci obou dokumentů v praxi a pravidelně oba dokumenty aktualizuje,
- pomáhá při vyhledávání dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
- spolupracuje s rodiči a zajišťuje osvětovou činnosti mezi rodiči v oblasti prevence sociálně patologických jevů dětí a mládeže, v oblasti zdravého životního stylu, ve vývoji apod.
- průběžně sleduje konkrétní podmínky ve škole z hlediska rizik výskytu sociálně patologických jevů (a tím včasné zachycení ohrožených dětí)
- sleduje systémové zavádění právní výchovy (ve spolupráci s MP a PČR)
- poskytuje poradenské služby pro žáky (schránka důvěry, osobní kontakt), rodiče a učitele
- aktualizuje kontakty na dostupná krizová, poradenská a preventivní zařízení na okresní úrovni
- dává doporučení v používání/nákupu odborné i populární literatury, videonahrávek a filmů pro preventivní výchovu
- má pravidelné konzultační hodiny pro žáky i rodiče
- povinně se vzdělává v oblasti preventivní práce (dle nabídek na regionální i celostátní úrovni) a tím pečuje o svůj osobnostní a odborný růst
- účastní se pravidelných setkání s okresním metodikem
Výchovný poradce
Ing. Jaroslava Pokorná
pedagog, výchovný poradce
pokorna@zskratka.cz
Konzultační hodiny
- Pro žáky, zákonné zástupce a pedagogické pracovníky mohou proběhnout od pondělí do pátku (po předchozí domluvě).
Poskytované služby
- Vedení evidence neomluvené absence a její řešení.
- Poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem).
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum a středisko výchovné péče) při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy.
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
- Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
- Poskytování informací o činnosti poradenských pracovníků školy, o specializovaných školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům,
Školní psycholog
- zkoumá klima ve třídách a vytváří programy včasné intervence pro zlepšení klimatu tříd
- provádí sociometrická šetření a navrhuje následná opatření
- diagnostikuje (na základě žádosti zákonného zástupce) a poskytuje konzultace žákům, pedagogům a rodičům
- poskytuje individuální podporu žákům
- provádí depistáž SPU a nadaných žáků
- spolupracuje také se zdravotnickými, školskými a jinými organizacemi mimo školní zařízení
- zabývá se technikami a hygienou učení
- připravuje besedy pro žáky, rodiče, pedagogické pracovníky
- podílí se na kariérovém poradenství – diagnostikou profesní orientace
- spolupracuje s pedagogy a asistenty pedagoga
Speciální pedagog - pomoc pro děti, které se snaží, ale v učení přesto něco nejde
Mgr. Zdeňka Nyklíčková, DiS.
nyklickova@zskratka.cz
Mezi hlavní činnosti školního speciálního pedagoga patří speciálně pedagogická diagnostika a depistáž, poradenská a intervenční práce, konzultace, metodické, koordinační a vzdělávací činnosti. Úzce spolupracuje s vedením školy a pedagogy, je součástí školního poradenského týmu.
S čím se můžete na školního speciálního pedagoga obrátit a co Vám může nabídnout:
Žáci mohou školního speciálního pedagoga vyhledat, když mají problémy s učením, nevědí, jak se učit, mají potíže se soustředěním, mají pocit, že jim vše přerůstá přes hlavu apod. Mohou využít:
- individuální konzultace při studijním selhávání, při specifických či nespecifických poruchách učení či při výchovných obtížích a poruchách chování
- individuální konzultace a podporu jako mimořádně talentované a nadané dítě
- individuální konzultace o problémech s učením, vztahy s vrstevníky, učiteli, rodiči apod.
Rodiče mohou se školním speciálním pedagogem konzultovat:
- studijní a výchovné obtíže dětí
- použití metod reedukace specifických poruch učení a forem práce v domácím prostředí
- doporučení vhodných pomůcek a podpůrných opatření
- individuální podporu talentovaného a mimořádně nadaného dítěte
Ke školnímu speciálnímu pedagogovi se žáci dostávají na doporučení učitele, na žádost rodičů i na základě vlastního přání. Školní speciální pedagog pracuje s jednotlivými žáky či žákovskými skupinami. K individuální systematické práci je nutný písemný souhlas rodičů či zákonných zástupců. Školní speciální pedagog se řídí etickým kodexem a je vázán mlčenlivostí.